söndag 28 september 2014

Mönster till virkade tofflor - Walk like a star

Nu har jag också kommit in i virka innetofflor svängen. Men det är faktiskt tid för det nu när golven börjar bli lite kyliga och man sitter under filten och gnider med fötterna så de skall få upp värmen. 

Mönstret hittar ni längst ner i inlägget 

Så jag började att dra upp garnet från en kofta som jag gjorde för nått år sedan som aldrig blev riktigt färdigt utan låg där som ett UFO i garderoben. 

Så det blev till att reva upp och virka tofflor av dem, och dom lär i allafall inte bli liggandes det kan jag lova, för de är super varma och sköna. Så det blir till att virka några till. Har så mycket garn av den koftan att det även räckte till några tomtar också :) 







Storleken på mina tofflor är ca 38-40
Har tyvärr inte namnet på garnet men det är tjockt och jag virkade med virknål nr 6.


Här kommer beskrivningen på mina inne tofflor:

Varv 1. Gör en magisk ring, och virka 6 fm i ringen

Varv 2. 2 fm i varje m = 12 fm

Varv 3. Virka 1 fm i varje maska varvet runt = 12 fm

Varv 4: *1 fm, 2 fm i nästa m* = 18 fm

Varv 5: Virka 1 fm i varje maska varvet runt = 18 fm

Varv 6 : *2 fm, 2 fm i nästa maska* = 24 fm

Varv 7-14: Virka nu 1 fm i varje maska. Jag valde att ha min sandal en bit upp på foten men vill du ha mera ballerina så slutar du tidigare.

Varv 15: Virka nu 21-22 fm, vänd med en lm. Virka nu fram och tillbaka och mät på foten tills du ser att du kan få ihop häl delen där bak. Jag virkar den alltid något varv mindre för det töjer sig och skon blir lite stor.

Vik nu häl delen räta mot räta och virka eller sy i hop dem.

Jag virkade med dubbla Tilda garn runt ankeln med virknål 5. 1 fm, 1 lm, *1 fm, 1 lm *med lagom mellan rum varvet runt.

Hjärtat och Stjärnan har jag virkat med Tilda garnet och virknål 3

Mönstret på hjärtat hittar ni Här
Mönstret på stjärnan hittar ni Här

Jag monterade stjärnan framme på toffeln och hjärtat bak vid skarven på hälen. Tadddaaa!! nu var det färdigt...Lycka till, och det behöver ni om ni skall fatta mitt mönster för jag är urkass på det.

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också