fredag 10 februari 2017

Crochet lace square shawl - Virkad rosa sjal

Min underbara rosa sjal är färdig och jag e så nöjd över den. 
Sjalen är virkad av 7 stora rutor som jag sytt ihop så den är riktigt lång och man kan använda den på många olika sätt. . 
Mönstret på rutan hittar du Här och jag har virkat kanten på frihand men skall göra en grov beskrivning och den hittar ni längst ner i inlägget.  


Jag har virkat med Catania och det gick åt 3 nystan rosa fg 246 och 1 nystan ljusbrun fg 257 och virknål nr 3
Kanten runt blev jag inspirerad av Dadaplace men gjorde en egen variant. 

Denna ruta är fantastisk till att virka ponchos, överkast och kuddar..Jag skulle vilja göra en tunn vårlig/somrig länge kofta/cardigan...











Montering av rutor:
Har sytt ihop rutorna med fina stygn på frihand så inte stygnen syns på någon sida. Sedan så har jag satt "rutmönstret" mot varandra så man ser att det är mönsterpassning. 

Hörnen har jag bara sytt med några stygn. Har valt att inte sy ihop hela sidorna mot varandra för att få sjalen luftig och inte med skarpa kanter och så faller det finare när man har på sig den. 


Virkad kant.
Kanten runt är virkad på frihand men blivit inspirerad av en sjal från Dadaplace
Jag virkade först en massa runda ringar, de som är i mitten på "fransarna"

Rosa ringar: 
Magisk ring. 3 lm = 1:a st, virka sedan ytterligare 11 stolpar i ringen och slut med 1 sm i 1:a st och fäst tråden. 

Luftmaskbågar och montering rosa ringar 

Varv 1) Ta nu det bruna garnet eller vad ni vill ha runt sjalen. 
Virka 12 lm och 1 fm med ca 4 cm mellanrum runt hela sjalen. 

Varv 2) Börja med att fäst tråden i mitten på en lm-båge i nått hörn. 
Nu skall ni virka 6 lm och 1 fm i varje luftmaskbåge "eller lite här och där bara det inte stramar" från föregående varv. 

Varje gång du gör 1 fastmaska så har jag även gjort 1 liten picot *3 lm och går ner i 1:a lm och gör 1 sm* så det blir lite pluttar här och där. 

När du har virkat 3 lm bågar så skall man virka fransen med den rosa ringen i. 
*Virka 8 lm, ta nu en rosa ring och virka runt den med 2 fm i varje m runt hela ringen, virka 8 lm igen och gå ner i lm-bågen och gör 1 fastmaska*. rep. varvet runt. **

Som sagt detta är vad jag gjort, ni kan göra fler eller färre fransar med ringar det är helt individuellt. 

Lycka till och hör av er om ni undrar över något

Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



1 kommentar:

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också