torsdag 21 september 2017

Mönster till iPad fodral - Pattern crochet iPad cover

Här kommer mönstret till det virkade iPad fodralet med puffar. 


Jag har virkat mitt iPad fodral med Elise från Järbo och använt virknål nr 5 det går 
också bra med nr 4 det blir bara lite kompaktare.
Det räckte med 1 nystan av varje färg = 3 st.
(Använde mig av 3 olika färger och virkade 1 puffrad + 1 fm rad och bytte färg)


Lägg upp så många lm som du behöver för att få plats med "paddan" på höjden (smalaste delen).
Antal maskor skall vara delbart med 2 + 1 lm
En liten notis: arbetet kommer att dra sig lite pga att stolpgrupperna inte riktigt kommer över varandra, men det kan du dra rätt när du syr ihop arbetet.
fm = fastmaskor
lm = luftmaskor
hö = hoppa över
st-grupp = 5 stolpar tillsammans
tills = tillsammans
st = stolpe

Varv 1) Jag lade upp 43 lm 

Varv 2) Virka nu 42 fm, vänd med 1 lm

Varv 3-5) upprepa varv 2 (detta blir en stadkant)

Varv 6) 2 lm, virka 5 st tills i 2:a m från virknålen, *1 lm att försluta st-gruppen, hö 1 m, 5 st tills i nästa m* upprep ** varvet ut. avsluta med 1 fm i sista m på varvet. = 21 st-grupper, Vänd

Varv 7) 2 lm, virka nu 2 fm mellan varje st-grupp så nära lm du förslöt st-gruppen med så att när du virkar, att st-grupperna kommer så rakt över varandra som möjligt. Virka nu hela varvet ut och du skall ha 42 fm

Varv 8) 2 lm, *5 st tills i 2:a fm, 1lm,  hoppa över st-gruppen och virka 5 st tills i den fm närmast st under så att de kommer så rakt över varandra som möjligt. upprep ** varvet runt, avsl med 1 fm i sista m, vänd

Varv 9 - framåt) virka som varv 7 och 8 till önskad höjd eller så att det täcker "paddan" 
(Jag virkade 27 varv med puffar + 27 varv fm)
Avsluta med 4 varv med fm som du gjorde i början på arbetet. Avsluta och fäst tråden.

  • Tag och mät ut mitten av arbetet på ena kortsidan och virka en lm remsa så att den passar storleken på knappen. Gå ner och förslut den med 1 fm, sedan gör du 1 fm i nästa m och virka tillbaka på öglan med fm så den blir lite tjock och stadigare. 
  • Avsluta med 1 fm och fäst tråden ordentligt så den tål att öppnas mycket. 
  • Sy på knappen på den andra kortsidan. 
  • Vik nu arbetet och sy fast långsidorna räta mot räta. 
Färdig :) 

Skrev ner mönstret fort så jag hoppas att ni hör av er om ni inte förstår eller att ni ser felaktigheter, så skall jag korrigera så klart. 

Önskar er en mysig virkhöst







Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också